Közzététel szempontjai
Közzététel szerinti megítélés (korhatárok, idősáv, helyszín)
Egy-egy reklám megítélésénél mindig a konkrét reklám tartalma, és az arra, ill. az adott médiára vonatkozó jogszabály korhatári előírása az irányadók. A szabályozás nem egységes, az egyes jogszabályokban más a korhatár besorolás.
A reklám tartalmának szabályozása:
- 14 év alattiakra (gyermekkorú) és 18 év alattiakra (fiatalkorú) vonatkozik a reklámtörvény és a Magyar Reklámetikai Kódex is
- 14 év alattiakra (gyermekkorú) vonatkozik a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló direktíva
- 18 év alattiakra – kiskorúakra – vonatkozik a médiatörvény de a műsorok és ehhez kapcsolódóan a reklámok korhatár besorolása is már 6-12-és 18 éves életkorok szerint csoportosított. A különböző kategóriákba tartozó műsorok és reklámok eltérő időpontokban suhározhatóak televízióban, ezzel is védve a gyermek-és fiatalkorúakat.
- 16 év felettiek (16. életévét betöltött kiskorú) jelennek meg az adatvédelmi szabályozásban.
- 12 év alattiak: a legszigorúbb korhatár az önszabályozás keretében vállalt, ún. EU Pledge vállalás az aláíró cégek vállalták, hogy 12 éven aluliaknak nem reklámozzák azokat az élelmiszereket és üdítőitalokat (nem alkoholos), amelyek nem elsődlegesen a gyermekek táplálkozási igényeit szolgálják.
Közzététel helye szerint eltérő megítélés
A reklám által elért célcsoport azonban nemcsak a reklám közzétételének idejétől, hanem a közzétételének helyétől is függ.
Ebből a szempontból kiemelt jelentősége van a közterületen a gyermekműsorok környezetében vagy gyermekmédiában (pl. gyermekeknek szóló újság) elhelyezett reklámoknak, függetlenül attól, hogy a reklámok egyébként gyermekeknek, fiataloknak szólnak-e vagy sem.
Egy olyan reklám például, amelyben erotikusnak ítélt kép látható más megítélés alá esik, ha egy alapvetően felnőtteknek szóló magazinban jelenik meg, vagy közterületen vagy éppen családi, sőt gyerek program környezetében.