Vásárlásra való felszólítás

Lehet-e a gyereket vásárlásra felszólítani? A vásárlásra való közvetlen felszólítás egyértelműen tilos.

Már csak az a kérdés, hol a különbség a vásárlásra való közvetlen felszólítás (vedd meg), és a reklámban lévő felszólítás (pl. fésüld meg a babát…) között.

A gyermekeknek szóló reklámozás nem tilos, kifejezetten és több jogszabály is egybehangzóan tiltja azonban az olyan reklámot, amely a gyermekkorúakat áru megvételére közvetlenül felszólítja. Tilalmazott fogyasztói üzenetnek minősül a reklám szövege, ha közvetlenül a gyermekekhez szól (például tegező formában) és például a gyűjtsd össze mind, szerezd meg mind, legyen tied az összes (játék)figura, vagy hasonló tartalmú felszólítást tartalmaz (amely kifejezetten a termék megszerzésére vonatkozik, függetlenül attól, hogy vedd meg vagy szerezd meg kifejezéseket használják-e).

A reklám egészének alapos vizsgálata szükséges ahhoz, hogy a promócióban való részvételre, például a vásárlással megszerezhető és gyűjthető figurákra vonatkozik-e a felszólítás, hiszen, ilyenkor maga a gyűjtés, és a csere, vagyis a vásárlás utáni tevékenység, a játék és foglalkozás lehet a fő üzenet.

Tilos továbbá az ún. nyaggatásra építő reklám, vagyis nem tartalmazhat a reklám olyan felszólítást, amelyben arra szólítja fel a gyermeket, hogy a szülőtől kérje a termék megvásárlását.